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Training result - May 2011 [A1.ランニング]

 Swimming is improving. Biking is getting all right. Running is getting weaker...

Training days;13  Run;15km Swim;15km(15x4=60km) Bike;187km (187x0.4=75km) Total;150km


Bike Training [A2.トライアスロン(自転車・スイム)]

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  I have changed the handlebar of my bike to the drop style (Cost S$450), which makes me faster. It gives less burden to my hip but more to back waist.

  Today, we did 72km ride at 25-30km/h speed. really exhaused.

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 Afternoon, I did 5km run. Recently I concentrated in biking and swimming, so I coundn't run through only 5km... need more running training.


人は見た目が9割 [人事2-コンピテンシー・イノベーション]

人は見た目が9割 (新潮新書)

人は見た目が9割 (新潮新書)

  • 作者: 竹内 一郎
  • 出版社/メーカー: 新潮社
  • 発売日: 2005/10
  • メディア: 新書

●マジョリー・F・ヴァーガス「ノンバーバルコミュニケーション」

●緊張すると声がうわずる。声のトーンは、声帯は筋肉なので、ボイストレーニングで変わる。

●「世界20カ国ノンバーバル事典」金山宣夫

●日本人の「語らぬ文化」  欧州の場合のような都市国家や商人社会でなく、日本は農耕文化で語らぬてもよかった。アメリカ人はそもそも多民族国家だから、相手に「わからせよう」とする気持ちが強い。相手にわかってもらわなければ、自分の権利も危うい。

内容(「BOOK」データベースより)

喋りはうまいのに信用できない人と、無口でも説得力にあふれた人の差はどこにあるのか。女性の嘘を見破りにくい理由とは何か。すべてを左右しているのは「見た目」だった!顔つき、仕草、目つき、匂い、色、温度、距離等々、私たちを取り巻く言葉以外の膨大な情報が持つ意味を考える。心理学、社会学からマンガ、演劇まであらゆるジャンルの知識を駆使した日本人のための「非言語コミュニケーション」入門。
25books in 2011

ALI [B2.映画]

アリ [DVD]

アリ [DVD]

  • 出版社/メーカー: 松竹
  • メディア: DVD

 This is Muhammad Ali story. Will Smith acts as him. He gains 20kg to do this. Actor is also the professional job, isn't it?

Amazon.co.jp

   1964年に若干22歳で世界ヘビー級チャンピオンとなった黒人ボクサー、カシアス・クレイ=モハメド・アリ(賞賛されるべき人、の意味)の激動の半生をつづった、名匠マイケル・マン監督の意欲作。
   ヴェトナム戦争の徴兵を拒否したがために国家によって逮捕、そしてチャンピオンの地位を剥奪され、いつしかアメリカを相手に戦いを続けていた彼の生きざまは、NYテロ事件後急速に右傾化している現在のアメリカに、痛切なカウンターパンチを浴びせるに足る力強さに満ちあふれている。
   これまで飄々(ひょうひょう)とした軽さが身上だったウィル・スミスだが、ここでは一転して、腹を括ったかのように見事アリ役を自分のものとしており、単なるそっくりさん演技の域を越えているのもいい。(的田也寸志)
★★★

サムソンの決定はなぜ世界一速いのか [D4.経営戦略]

サムスンの決定はなぜ世界一速いのか (角川oneテーマ21)

サムスンの決定はなぜ世界一速いのか (角川oneテーマ21)

  • 作者: 吉川 良三
  • 出版社/メーカー: 角川書店(角川グループパブリッシング)
  • 発売日: 2011/04/09
  • メディア: 新書

内容紹介

家電や半導体における韓国企業の世界的躍進を支えたもの、それは「すばやい意思決定」である。詳細なリサーチや顧客ニーズの把握により、新興市場を素早く制圧することを可能にしてきた韓国流の意思決定術を解説!

日本人 [人事3-人材育成・グローバル人材・評価]

  今回、日本の出張で感じたことは、「日本人は非常に礼儀正しい」ということでした。空港のSecurity Checkはどこの国でも検査官は劣悪な態度をとるのですが、日本は非常に丁寧ですね。靴を脱がすときもスリッパを用意して、脚元まで置いてくれます。飛行機を降りるとき、スチュワーデスがThank youというのは、どこの国もやってますが、作業員が「ありがとうございます」というのは、日本の飛行機会社だけではないでしょうか?今回、眼鏡が壊れたので、ホテルのそばのメガネ屋さんにだめもとで頼んだら、なんと無料でやってくれました。しかも、眼鏡ふきまで、つけてくれていました。うーん、なんでこんなに他の国と違うのだろうか?

宰相の資格 [D1.政治・経済・社会]

宰相の資格

宰相の資格

  • 作者: 櫻井よしこ
  • 出版社/メーカー: 産経新聞出版
  • 発売日: 2011/02/11
  • メディア: 単行本

 著者の話は、「はっきりと物を言う、しかも相当勉強している」という点で、非常にわかりやすいですね。著者に批判的な記事とかがあまり見当たらないような気もします。

 日本の政治家は勉強していないような気がします。特に、国際情勢については本当に疎いような気がします。しかし、それを補佐する日本の優秀な「官僚」は何をしているかと思いますが。

 著者のブログhttp://yoshiko-sakurai.jp/

内容紹介

第26回正論大賞受賞 なぜ日本の国力は衰退しているか! 小泉、安倍、福田、麻生、鳩山、菅―― 6代の総理はどこで決断を過ったか。 わが国の立て直しに何をすべきか。 日本再生の条件は総理にある。

Think No36 [人事2-コンピテンシー・イノベーション]

Think! No.36 ―クリエイティブシンキング

Think! No.36 ―クリエイティブシンキング

  • 作者:
  • 出版社/メーカー: 東洋経済新報社
  • 発売日: 2011/01/21
  • メディア: 大型本

 小山龍介さんのCreative Hacksが面白かったですね。

2005年にUSのビジネスウィークに掲載された「BからDへ」の記事によると、企業がもはやBBusiness Schoolではなく、D(Design) Schoolの学生を採用するようになってきた。D Schoolは、過去のDesignと同じものをつくっても全く評価されない世界である。過去を学ぶことは重要だけれども、そこから新しい付加価値を加えることができなければ、存在価値はないのだ。

 

1972年に発表された気象学者エドワード・ノートン・ローレンツの講演タイトル「ブラジルでの蝶の羽ばたきはテキサスでトルネードを引き起こすか」である。蝶の羽ばたきという微小な変化が、結果的に大きな変化を生み出すのだというのだ。ここから、こうした予測不可能性はバタフライ効果と呼ばれるようになった。

 

よって、不確実性に対処するにはどうするか。結論を言えば、この「不確実性の蝶」を追うことである。蝶の羽ばたきをほほで感じ取る感受性と、ときには自ら蝶となって羽ばたいてみせる主体性を持つことである。

 

ほとんど起こらないだろうと多くの人が思っていたことで、実際に起こってみると大きな影響を与えるできごとを「ブラックスワン」と呼ぶ。

 

これをみつけようとするのが例のKey Graphである。

内容紹介

【特集】新しい価値を創造する クリエイティブシンキング

業種業態を問わず、ビジネス環境は激変し、従来の延長線上には解を見いだせない状況が続いている。これを打破するには、従来の発展・改良ではなく、新しい価値や方法を発想し、実現することが必要だ。革新的な新商品、新サービス、新規ビジネスを考える思考法--クリエイティブシンキングのアプローチを、各界のプロフェッショナルから学ぶ。

あしたのジョー [B2.映画]

 なんと子供の時に漫画で読んだ「あしたのジョー」が映画にということで、日本へ行くフライトの中でつい観てしまいました。全然、期待はしていなかったのですが、いやいやなかなか役者さんは頑張っていましたね。特に、主役の二人は、身体を凄く絞り込んでいました。あそこまで絞り込むのは大変だなと同じアスリート(?)として感服しました。原作はむちゃくちゃ長いので2時間で収まるわけはないのですが、それなりに楽しめましたね。そういえば、力石の葬式は実際に行われたんですよね。

内容(「キネマ旬報社」データベースより)

高森朝雄、ちばてつや原作によるスポーツ漫画の金字塔を、山下智久と伊勢谷友介主演で実写映画化。野性のケンカ屋・矢吹丈とエリートボクサー・力石徹の宿命の対決を描く。
★★★

ex-AMC gathering [D1.シンガポール]

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  We had the 3rd ex-AMC gathering tonight. This is the reunion of our team who worked together in Singapore in 1990's.

  Interestingly, Tokyo team had the gathering at the same time. So we connected them by Skype. It is new style gathering, isn't it?

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日本人へ [人事1-組織開発・ダイバーシティ・採用]

日本人へ 国家と歴史篇 (文春新書)

日本人へ 国家と歴史篇 (文春新書)

  • 作者: 塩野 七生
  • 出版社/メーカー: 文藝春秋
  • 発売日: 2010/06/17
  • メディア: 新書

●ローマ帝国は、人種に関係なく、医者や教師などの特技があれば、市民権をもらえたそうです。皇帝でさえも生粋のローマ人はネロまでで、その後はもう出身地も生まれも多種多彩で、アラブ人の皇帝までいたそうです。こうすれば、国は繁栄するんでしょう。米国は、今でも同じことをやってますよね。モンゴル帝国も領土を拡大しては、いろんな制度や文化をハイブリッド化させました。http://nasser.blog.so-net.ne.jp/2010-07-13-3

 やはり、いろいろ混ざっていろんなやり方、考え方を取り入れるのが繁栄のこつのようです。

内容紹介

ローマ人と対話しながら考えた「この国のかたち」。とらわれない思考と豊かな歴史観に裏打ちされた日本人へのメッセージ、好評第二弾

内容(「BOOK」データベースより)

夢の内閣をつくってみた。大臣たちは、私が慣れ親しんできたローマの皇帝にする―治者とは?戦略とは何か?現代日本が突き当たる問題の答えは、歴史が雄弁に物語っている。大好評『日本人へ リーダー篇』につづく21世紀の「考えるヒント」。

Swim Time trial [A2.トライアスロン(自転車・スイム)]

  After 52km bike training in the early morning, we did the swim time trial at the pool in the afternoon. Amazingly, my time of 1.5km has been improved a lot - 42m50s. So I have a confidence to pass the pool test ,which qualifies the swimmer at the level of less than 55mins.

 However it seems that there is the swimming limit time in the actual race, which is 50mins! Is it true?


Employees First, Customers Second [人事1-組織開発・ダイバーシティ・採用]

Employees First, Customers Second: Turning Conventional Management Upside Down

Employees First, Customers Second: Turning Conventional Management Upside Down

  • 作者: Vineet Nayar
  • 出版社/メーカー: Harvard Business School Pr
  • 発売日: 2010/06/08
  • メディア: ハードカバー

 Business leaders always say " Our most important asset is human resource ". On the other hand , they say " Innovation is critical for the company's future and we should foster this value ". Normally, the latter part is stressed more often, innovation will be realized by people,though.

  I seldom see the companies which regard their employees as a first priority - but not customer.

  This company has the philosophy as EFCS - Employees First, Customers Second.

  I agree this philosophy, EFCS is the most effective and fastest way to make innovation and grow.

=Quote=

 ●IT innovation led to a dramatic rise in the importance of th position of chief information officer,(CIO). Now CIOs were expected to deliver faster,cheaper, and better processes that could help the companies differentiate themselves from their competitors and achieve the desired competitive advantage. This shift was so dramatic that a new career path opened, from CIO to CEO. In the traditional IT organization, the CIO often acted as a competent caretaker. In the new intelligent enterprises, CIOs were expected to be proactive and to become agents of change,contributors to business agility, and managers of mission-critical operation.

 ●While I was working with my social networking group, we came up with an idea we called U&I - an online forum where any employee could post any question, which I, along with my leadership team, would answer. The idea was to build an open site where everyone would be able to see the question, the questioner, and the answer.Today,I see forums like this in many companies.

  ●Participation in 360 degree survey is generally low, because subodinates see no win for them in evaluating their bosses. And as the results of most surveys are kept confidential, the participants don't know if their feedback was similar to that of others or if their suggestions have been acted upon. And finally, the manager's superior often disregards the 360 altogether,because of his or her own concern and perceptions.Why not open it up? So I posted my 360-dgree survey result for all the company to see. Once I did this, other senior managers followed suit.

  ●Only passion makes people jump out of bed in the morning looking forward to the work of the day. Ony passion makes them take on responsibilies or accept tasks that are not strictly specified in a contract document. So we developed an initiative called the Employee Passion Indicative Count (EPIC).we identified a short list of the main drivers of passion and organized them into three themes: self,social and secular. The passion survey turned out to be a huge hit. People loved thinking about the passion they had,or did not have,for the jobs they were doing. They were intrigued to learnlearn what others were doing.

【Synopsis】One small idea can ignite a revolution just as a single matchstick can start a fire. One such idea - putting employees first and customers second - sparked a revolution at HCL Technologies, the IT services giant. In this candid and personal account, Vineet Nayar - HCLT's celebrated CEO - recounts how he defied the conventional wisdom that companies must put customers first, then turned the hierarchical pyramid upside down by making management accountable to the employees, and not the other way around. By doing so, Nayar fired the imagination of both employees and customers and set HCLT on a journey of transformation that has made it one of the fastest-growing and profitable global IT services companies and according to "BusinessWeek", one of the twenty most influential companies in the world. Chapter by chapter, Nayar recounts the exciting journey of how he and his team implemented the employee first philosophy by: creating a sense of urgency by enabling the employees to see the truth of the company's current state as well as feel the 'romance' of its possible future state; creating a culture of trust by pushing the envelope of transparency in communication and information sharing; inverting the organizational hierarchy by making the management and the enabling functions accountable to the employee in the value zone; and unlocking the potential of the employees by fostering an entrepreneurial mind-set, decentralizing decision making, and transferring the ownership of 'change' to the employee in the value zone. Refreshingly honest and practical, this book offers valuable insights for managers seeking to realize their aspirations to grow faster and become self-propelled engines of chan


Golf [A3.ゴルフ]

Sentosa Tanjong 108 P36 F6(43%,P1),B5(5),I60

今年11回目


ソニー・勝利の法則 [D4.経営戦略]

ソニー・勝利の法則―小説「井深大と盛田昭夫」 (光文社文庫)

ソニー・勝利の法則―小説「井深大と盛田昭夫」 (光文社文庫)

  • 作者: 大下 英治
  • 出版社/メーカー: 光文社
  • 発売日: 1998/11
  • メディア: 文庫
  •   世界初とかいう商品を開発するのは、相当、無茶をやらないとできないのですね。
【内容】1964年、わずか20数名でスタートしたソニー。以後、紆余曲折を経て世界を席巻。そして今、日本総不況のなか、まさに敵なしの状態で躍進する。また、映画やゲームにも進出、先駆的な経営改革で他社をリードする。彼らはなぜ、“独り勝ち”を続けられるのか!?創業当時の裏話、軌道に乗るまでの道のり、受け継がれる社員精神、時代を生き抜く鍵とヒントがここにある。

Thriller Live [B2.映画]

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 I went the show in Marina Sands Bay with my wife. This show presents Michael Jachon's hit number. It was enjoyable.


Golf [A3.ゴルフ]

 Sentosa Tanjong 115 P39 F5(36%,P2) B6(6) I 54

Bike Training [A2.トライアスロン(自転車・スイム)]

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  Again, I got up at 4am and did the bike training with my collegues. Today we went to Chnagi Village passed by East Coast, which was nicer than west for me. we did 63km ride and it took us 3h15m. Average speed was 23km/h. It was bit tough.

 Moreover we did the 1h swimming training in the late afternoon. This was good to soften our muscle.

 Recently I feel I am doing sports more than my student's time.

 Tomorrow, I will do golf and open water swimming training...


Golf [A3.ゴルフ]

  年に一度の特約店さんとのGolfですが、最悪でした。

Sentosa Serapong 121 P44 F3(21%,P1),B10(6),I52

 今年9回目

Official HP Sentosa 27.6


Osama bin Laden death [D1.政治・経済・社会]

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  Before oil was found in the early 20th century, people in the Middle East were living peacefully. After the discovery, Western countries became involved in the region to secure the oil. Then, they were 'distracted' for a while by a whirlpool of world politics such as Cold War between the US and the Soviet Union. Actually Saddam Hussain and Osama bin Laden got the US assistance against the Soviets at different times in the past.

  After having seen a lot of disasters happen, some people in this area started to think that the US - which was the main foreign player - should be out of the region. They made their claim through terrorist acts (like the Hammurabi code- an eye for an eye, a tooth for a tooth).

  US president Barack Obama announced yesterday that Osama bin Laden was killed by US Special forces in Pakistan and that justice had been done.

 

  I worry that this may accelerate terrorism... remember an eye for an eye philosophy.

 We are also witnessing another momentum in these countries, which are democratic movements by ordinary people connected through the Internet.

 I hope people will go this way.

  ”Justice" → http://nasser.blog.so-net.ne.jp/2010-07-18


Swim Training [A2.トライアスロン(自転車・スイム)]

 I did the time trial of 1.5km in the pool. It was 49m45s. Not so bad. I should swim 1.5km within 45 min before the qualification test - 55 min.

Golf [A3.ゴルフ]

  比較的簡単なコースのオーキッドで2組でやりました。ずっと曇りで、多少雨は降りましたが快適でした。てなわけで、一応シンガポールBestの100切りです。

 Orchid Club 99 P 34 F(43%,P0),B10(7),I41

今年8回目


徳‐Virtue [人事2-コンピテンシー・イノベーション]

 Don't you think ”徳‐Virtue" is vital for our life? Probably everybody agree this which we have learned in the primary school time. However I don't see so much that people have this particularly in the business world.

  The most of the case, the founder of the company have this. I deem that the successful business man like founders seek for the future to sustain their business success. So naturally they look into nuturing the people as the long term strategy.

  Mr.Katsuya Nomura - famous Japanese baseball coach quotes Mr.Shinpei Goto's word

 "People who make fortune are below average in life. Those who have built successful businesses are average. Those who have nurtured people are at the top in life."

  However, the non-founder leaders have to seek the short term business sucess to be in the leaders' position in order to execute the long term strategy. It takes a long time to nuture the people so that it becomes the second priority for them.

Maslow's hierarchy of needs is a theory in psychology. Maslow's theory suggests that the most basic level of needs must be met before the individual will strongly desire the secondary or higher level needs. 1.     Physiological needs; they are the literal requirements for human survival2.     Safety needs; physical safety and financial safety3.     Love and belonging; social and involve feelings of belongingness. Friendship, Intimacy and Family.4.     Esteem; self-esteem and self-respect5.     Self-actualization; desire to become what can be at the maximum level. To act as we want , then eventually this works for others

 

  According to this theory, these non-founder leaders reach at the level 4. It means that they are not fully satisfied in their life.

   This is ironic...

 


The leadership Dojo [人事2-コンピテンシー・イノベーション]

The Leadership Dojo: Build Your Foundation as an Exemplary Leader

The Leadership Dojo: Build Your Foundation as an Exemplary Leader

  • 作者: Richard Strozzi-Heckler
  • 出版社/メーカー: Frog Books
  • 発売日: 2007/09/04
  • メディア: ハードカバー

  I received this book for the leadership training seminar, which was rather difficult to understand by using conceptional wording. 

●Leaders cultivate the self in order to better serve others.

●If you want one year of prosperity, grow grain

 If you want ten years of prosperity, grow trees.

 If you want one hundred years of prosperity, grow people.

 by Chinese proverb

●Make a list of the habits and routines you're currently engaged in. Are these habits and routines relevant to who you're becoming as a leader and where you want to go?

●people stated that the believability of someone's message was influenced 7 percent by contents, 38 percent by voice tone and tempo, and 55 percent by body language.

【Synopsis】History is filled with accounts of great leaders, but how did they become so? Written for emergent leaders in any endeavor, this new work from renowned consultant Richard Strozzi-Heckler offers a new approach to leadership. The first book of its kind to base business and management strength on integral body awareness, the book presents key principles such as shugyo, or self-cultivation, as crucial in developing the individual responsibility, social commitment, and moral and spiritual vision required to lead with authority and efficacy. The Leadership Dojo is based on three questions: What does a leader do? What are the character values most essential to exemplary leadership? How do you teach these values?

18 books in 2011